Att lyckas med rekryteringar i en föränderlig värld

I den VUCA-värld vi lever i och med den kompetensbrist som råder har det blivit en större utmaning att rekrytera. En verklighet som gör att det ställs högre krav på varje rekryteringsprocess för att lyckas och som gör att företag många gånger behöver tänka större och mer proaktivt än tidigare. Har man som företag tidigare enbart sett rekrytering som ett verktyg för att fylla ett tomrum eller som ett nödvändigt ont för att ersätta någon behöver man tänka om. I stället behöver rekrytering ses som en möjlighet till organisationsutvecklingoch som någonting man systematiskt jobbar med redan innan ett akut behov uppstår. Som ett tillfälle att se över vilken typ av människa och kompetens verksamheten på riktigt är i behov av, inte bara i dag utan även på längre sikt. För att följa med i den snabbt förändrade verkligheten behöver rekrytering helt enkelt ses i det ljuset.

I grund och botten är målet med varje rekrytering att – i så hög utsträckning som möjligt – säkerställa den bästa matchningen mellan företaget och människan och rekrytera rätt kompetens. För att uppnå målet behövs en gedigen rekryteringsprocess som innefattar intervjuer, bakgrundskontroller, tester med mera. Men framför allt krävs en mycket god kunskap och förståelse för omvärlden, om organisationers villkor, värderingar, kultur och utmaningar.

Det brukar heta att den genomsnittliga kostnaden för att rekrytera fel är ungefär 700 000 kronor. Även om det kan vara svårt att garantera ett hundraprocentigt utfall på förhand går det att minimera riskerna och därmed öka möjligheterna. Desto större förståelse och desto mer som säkerställs, desto större är chansen att lyckas. Och lyckas vill vi – av mängder av skäl. Vill du veta mer om hur vi på Oak jobbar med rekrytering? Du är varmt välkommen att kontakta oss.

Lyssningstips: I det fjärde avsnittet av vår podcast Ett bättre arbetsliv i en bättre arbetsvärld som du hittar här berättar Helena Fiedler, senior rekryteringskonsult på Oak, mer om förändringarna inom rekryteringyrket och framgångsfaktorerna.

Fler nyheter

Undvik irritation – gör det osynliga arbetet synligt

Någon som fixar avtackningen av en kollega, plockar ur diskmaskinen, fyller på papper inne på toaletten, vattnar blommorna…

Nya bestämmelser i föräldraförsäkringen – detta gäller

I år firar föräldraförsäkringen 50 år! År 1974 skrev Sverige historia när vi som det första landet i världen införde denna försäkring för att öka kvinnors deltagande på arbetsmarknaden…

Attraktiv arbetsgivare – nyckeln för att överleva

Att vara en attraktiv arbetsgivare är viktigare än någonsin. Så pass viktigt att det helt enkelt är avgörande för att man som företag ska kunna överleva…