Att vara en attraktiv arbetsgivare är viktigare än någonsin. Så pass viktigt att det helt enkelt är avgörande för att man som företag ska kunna överleva. Det låter kanske drastiskt, och det är det också. Anledningen till det stavas kompetensbrist. En utmaning som många organisationer upplever och försöker hitta en lösning på just nu.
Vad är en attraktiv arbetsgivare? En fråga som behöver besvaras utifrån två perspektiv. Dels är det en arbetsgivare som människor vill börja jobba hos. Som har tydliga erbjudanden och förmåner för sina medarbetare och som berättar det för sin målgrupp utan att den behöver be om det.
Det är också en arbetsgivare som medarbetarna vill stanna kvar hos. Där medarbetarna känner att de utbildas, utvecklas och har bra kollegor för att nämna några avgörande faktorer. En attraktiv arbetsgivare är alltså någon som aktivt jobbar med sitt employer brand och EVP.
Så, hur blir man en attraktiv arbetsgivare så man kan knyta till sig rätt kompetens trots bristen? Det kan vi på Oak hjälpa er med – och vi gör det mer än gärna.
För att behålla medarbetarna måste de trivas och må bra på jobbet. Vad får medarbetarna att må bra då? Forskningen visar…
I början av 2025 drar vi äntligen igång ledarprogrammet Försprånget igen.
Programmet riktar sig till ledare som…
Någon som fixar avtackningen av en kollega, plockar ur diskmaskinen, fyller på papper inne på toaletten, vattnar blommorna…